tisdag 29 januari 2013

otack är världens lön



När vi var på en kortsemester till Andasibe, några timmars resa österut från Antananarivo, och satt på kvällen i restaurangen på hotellet, fick jag syn på en sån här tjusig skalbagge på marken. Den hade hamnat på rygg och sprattlade frenetiskt och verkningslöst med benen i luften.
Snäll som jag är satte jag fingret strax ovanför insekten, så den skulle kunna få tag och vända sig på rätt köl. Tag fick den, ett hårt grepp med alla sex benen, varpå den bet mig rejält i fingret. Förvånad ryckte jag till, men den höll sig fast, jag fick skaka handen ordentligt för att den skulle tappa greppet, och då for den i väg en bit bort. Två små bloddroppar på fingertoppen visade hur den hade "tackat för hjälpen". Hoppas den landade på rygg igen. 
Micke

5 kommentarer:

  1. Nu kan du åtminstone tryggt säga, de skalbaggarna bits, helt säkert. Och jag blir lite avundsjuk när jag ser era bilder. (Inte på bettet) Boel

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har varit lite mer försiktig med att fingra på skalbaggar och andra skojiga insekter efter det. Annars brukar jag vara rätt glad för att syna dem på nära håll.
    Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt häftig skalbagge...är livrädd för skalbaggar men hade gjort som du, hjälpt den tillrätta men med en pinne istället. Dessutom hade jag tagit en macrobild på den :-)

      Christel

      Radera