tisdag 17 juli 2012

Att lära ut är också att lära



Denna vecka har mina kollegor hand om vår journalistutbildning! Sedan i maj har vi haft kurser för journalister från våra radiopartners runt om i landet, totalt ska runt 60 radiojournalister utbildas. Journalisterna i Madagaskar åtnjuter dessvärre ingen större respekt och vårt mål är att ändra på det, inte minst för att ge människor en möjlighet att göra kvalificerade egna val.

Min arbetsgivare, Search For Common Ground, (sfcg.org) tillämpar en metodik som går ut på; fördjupad kunskap i orsakerna till konflikt; hur man undviker att delta i ryktesspridning; etik; och att inte omedvetet eller medvetet bidra till eskalering av konflikter. Kurserna har varit otroligt populära och lyckade, och inte minst roliga. Ett mål har varit att mina malagassiska kollegor ska sköta kurserna själva, och nu är vi där! Ska luta mig tillbaka denna vecka och lyssna, kommer garanterat lära mig något nytt!
Petra


5 kommentarer:

  1. Vilket språk håller du kurserna på? Engelska eller franska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pia! Oftast på engelska, med tolk till malagass. Det sades mig innan jag kom hit att "alla" pratar franska, men det är långt ifrån sant. Kom snabbt på att malagass fungerar allra bäst, och då kan min tolk lika gärna jobba från engelska, eftersom min franska inte är helt fläckfri :-). Dock talar jag franska på jobbet till vardags.

      Radera
  2. Hej jag testar att kommentera med hjälp av Calle.
    Vilken tur att du är såååååå språkbegåvad./mamma Britten

    SvaraRadera
  3. Mäktigt, tänka att ni är så långt borta... Perspektiven svindlar. Finns det nåt Bakfickan för music lovers som ni?

    SvaraRadera
  4. Nu är vi tillbaka efter två långa resor genom landet, det har varit fantastiska upplevelser!
    Ja det svindlar för oss också, det är en märklig vardag vi har. Vi har dessvärre inte riktigt hittat något bra ställe för musik, men det finns! Vi ska bara göra lite bättre research. Men i lördags blev det lite rock på ett ställe som heter Tana Art Cafe. Malagasserna är oerhört musikintresserade och var och varannan har egen gitarr eller annat instrument, och ibland sitter det ett gäng ungdomar på trottoaren utanför och spelar och sjunger, härligt!

    SvaraRadera